loading...

کنکور ، دانلود سوالات کنکور

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، پيک نوروزي همراه و هميار هميشگي تعطيلات عيد در بين دانش آموزان شناخته شده است و به نوعي جزو خاطرات آنها محسوب مي شود. البته اين که جزو چه دسته از خاطراتي است، به ن

دانلود جدیدترین مطالب کنکوری
دانلود فایل های آموزشی

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، پيک نوروزي همراه و هميار هميشگي تعطيلات عيد در بين دانش آموزان شناخته شده است و به نوعي جزو خاطرات آنها محسوب مي شود. البته اين که جزو چه دسته از خاطراتي است، به نظر فردي دانش آموزان بر مي گردد.

 

پيک نوروزي در جمع متولدين دهه 60 به پيک شادي معروف است، به گفته کودک دهه شصت، آن زمان ها پيک شادي شامل 13 صفحه رنگارنگ بوده است.

 

هر صفحه پيک شادي مخصوص يک روز از سيزده روز تعطيلات نوروزي بود که در پايين هر صفحه نيز يک لطيفه دو خطي به چشم مي خورد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش پانا، پيک نوروزي همراه و هميار هميشگي تعطيلات عيد در بين دانش آموزان شناخته شده است و به نوعي جزو خاطرات آنها محسوب مي شود. البته اين که جزو چه دسته از خاطراتي است، به نظر فردي دانش آموزان بر مي گردد.

 

پيک نوروزي در جمع متولدين دهه 60 به پيک شادي معروف است، به گفته کودک دهه شصت، آن زمان ها پيک شادي شامل 13 صفحه رنگارنگ بوده است.

 

هر صفحه پيک شادي مخصوص يک روز از سيزده روز تعطيلات نوروزي بود که در پايين هر صفحه نيز يک لطيفه دو خطي به چشم مي خورد. 

 

آموزش کاردستي هاي ساده، طرح مسائل رياضي پيچيده، چيستان ها و داستان هاي کوتاه نيز از ديگر اجزاي تشکيل دهنده پيک شادي بود که در ذهن دانش آموز ابتدايي دهه شصت مانده است.

 

نوروز به نوروز، در محتوا و نوع پيک هاي شادي تغييراتي ايجاد شد تا مشق شب تعطيلات عيد زيباتر به نظر برسد و از محتواي غني تري برخوردار باشد، تا آنجايي که امروز پيک هاي کاغذي نوروزي جاي خود را به پيک هاي الکترونيکي و بسته هاي آموزشي نرم افزاري داده اند.

 

"علي يزديخواه" رييس آموزش و پرورش شهر تهران در روزهاي اخير از ارائه پيک هاي نوروزي الکترونيکي به دانش آموزان تهراني خبر داد و گفت: « از نوروز امسال ديگر از پيک هاي کاغذي خبري نيست و اين پيک ها در قالب محتواي الکترونيکي و CD به دانش آموزان ارائه خواهد شد.»

 

يزديخواه در ادامه با بيان اينکه هيچگونه اجباري در پيک هاي نوروزي نيست، مي افزايد:« هدف از ارائه پيک نوروزي دور نشدن دانش آموزان ابتدايي از حال و هواي درس و مدرسه است، لذا با توجه به طولاني بودن تعطيلات نوروزي، محتواي کتب در قالب پيک به دانش آموزان ارائه مي شود.»

 

 پيک نوروزي از افت تحصيلي دانش آموزان در عيد جلوگيري مي کند

 

عبدالوحيد فياضي "عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي" نيز با بيان اينکه پيک هاي نوروزي از افت تحصيلي دانش آموزان جلوگيري مي کند، مي گويد:« توزيع پيک هاي نوروزي در چند سال گذشته بر اساس توانمندي دانش‌آموزان توزيع شده است، اما در مجموع نبايد حجم آن براي دانش‌آموزان آزار دهنده باشد.»

 

وي، با بيان اينکه برخي از دانش‌آموزان بعد از پايان نوروز دچار افت تحصيلي مي‌شوند، يادآور شد:« اين افت تحصيلي ناشي از فاصله‌اي است که دانش‌آموزان در طول تعطيلات با بحث تعليم و آموزش پيدا مي‌کنند، بنابراين بايد پيک نوروزي براي جبران اين فاصله منطبق با محتواي درسي آنان باشد.»

 

عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، در خصوص سخت بودن محتواي پيک‌هاي نوروزي نيز مي افزايد:« بخشي از پيک نوروزي با محتواي درس همراه است و بخش ديگر اين تکاليف با موضوعات علمي و عملي در آميخته است و دانش‌آموزان بايد براساس معلومات عمومي خود پاسخ دهند، بنابراين ايرادي وجود ندارد اگر پيک نوروزي کمي سخت باشد، زيرا ارزشيابي براي آن صورت نخواهد گرفت.»

 

به گزارش پانا، وزارتخانه آموزش وپرورش عهده دار تدوين و توليد پيک هاي نوروزي براي تمامي استانهاي کشور نيست و اين مسئوليت به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها واگذار شده است تا استانها متناسب با جغرافيا، اقليم و فرهنگ خود به طراحي و توليد اين همراه دانش آموزي در ايام عيد بپردازند تا پيک ها از جذابيت بيشتري برخوردار باشند.

 

طراحي و توزيع پيک هاي نوروزي به استانها واگذار شده است

 

فاطمه قربان "معاون آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش" در اين باره مي گويد:«پيک نوروزي دانش‌آموزان توسط ستاد وزارتخانه يعني در معاونت ابتدايي وزارت آموزش و پرورش به صورت متمرکز توليد نمي‌شود و به خود استانها واگذار شده است.»

 

وي با بيان اينکه در حال حاضر استان‌ها برنامه‌ريزي براي تکليف نوروزي را انجام داده‌اند، مي افزايد:«هفته آخر اسفند، معلمان تکليف نوروزي دانش‌آموزان را ارائه مي‌دهند که ممکن است در قالب پيک يا برنامه‌هاي مدرسه باشد.»

 

به گفته معاون آموزش ابتدايي وزير آموزش و پرورش موضوع حذف يا وجود پيک نوروزي در اختيار آموزش و پرورش استان‌هاست و شوراي برنامه‌ريزي استان‌ها در خصوص نوع برنامه دانش‌آموزان در نوروز تصميم‌گيري مي‌کنند.

 

طراحي پيک هاي نوروزي ويژه دانش آموزان استثنايي

 

"وجيه الله پرويزي "رييس اداره آموزش و پرورش استثنايي شهر تهران" نيز در گفت و گو با خبرنگار آموزش وپرورش پانا و در پاسخ به اين سوال که براي ايام تعطيلات نوروزي 92، چه برنامه ها و تمهيداتي براي دانش آموزان استثنايي درنظر گرفته شده است و آيا پيک نوروزي خواهند داشت؟ اظهار کرد: امسال نيز همانند سال گذشته به معلمان هر کلاس پيشنهاد شده است که با توجه به نوع معلوليت دانش آموزان کلاس خود، جزوه ها و به اصطلاح پيک هاي نوروزي ساده اي را براي ايام نوروز طراحي و تدوين کنند.

 

وي با بيان اينکه پيک نوروزي، براي دانش آموزان استثنايي، اجباري نيست، ادامه داد: به معلمان توصيه و تاکيد شده است که مطالب به صورت ساده و خلاصه در اين پيک ها آورده شود تا دانش آموز از حل آن خسته نشود و به زحمت زياد نيفتد.

پرويزي تصرح کرد: هدف از تدوين پيک هاي نوروزي اين است که دانش آموز در ايام تعطيلات نوروز از درس و مشق فاصله زيادي نگيرد و ياددهي- يادگيري در اين ايام نيز به صورت ساده و خلاصه ادامه داشته باشد. 

 

براساس اين گزارش، مسئولين آموزش و پرورش، همگي متفق القول هستند که طراحي پيک نوروزي با هدف پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان انجام گرفته تا کودکان و نوجوانان در سيزده روز نوروز، از درس و مدرسه فاصله نگيرند و در منزل نيز رابطه ياددهي_يادگيري ادامه داشته باشد.
 

با توجه به صحبت هاي مسئولين آموزش و پرورش مبني بر اينکه اجباري براي پيک هاي نوروزي وجود ندارد و علت توزيع اين پيک ها اين است که دانش آموزان در تعطيلات نوروز از حال و هواي درس و مدرسه فاصله نگيرند، مي توان چنين نتيجه گرفت که ديگر دليلي وجود ندارد که والدين و دانش آموزان بخواهند به صورت جدي نگران تفريح و تعطيلات نوروزي خود باشند و از پيک هاي نوروزي با عنوان وصله ناجور شب عيد فرزندانشان ياد کنند.

 

از طرفي با ورود و طراحي پيک هاي نوروزي به صورت الکترونيکي، از کسل کنندگي پيک هاي نوروزي کاغذي ديگر خبري نخواهد بود و چه بسا که اين پيکهاي جديد براي دانش آموزان تهراني، جذاب تر نيز باشد. چراکه در حال حاضر بيشتر دانش آموزان روزانه حداقل نيم ساعت را در مقابل رايانه خود مي گذرانند.

 

موضوع ديگري که از سوي برخي افراد عنوان مي شود، اين است که ادعا مي کنند پيک هاي نوروزي براي والدين در ايام نوروز دردسر ايجاد مي کند و مشکل ساز مي شود. بهتر نيست که جور ديگري به اين دردسر نگاه کرد!

 

والدين با همراهي و کمک در حل پيک هاي نوروزي مي توانند فرزندانشان را ياري کرده و از روند آموزشي، پيشرفت و ضعف هاي درسي فرزند خود آگاه شوند.

 

سيزده روز تعطيلات نوروزي بهترين فرصتي است که والدين بتوانند با برنامه ريزي و اختصاص ساعتي در روز، در امر تعليم و تربيت فرزند خود مشارکت بيشتري داشته باشند.

 

آيا بهتر نيست به جاي اينکه از توزيع پيک و دادن تکاليف نوروزي به دانش آموزان، گله و شکايت کنيم، به جنبه هاي مثبت و آموزشي آن نيز توجه کنيم؟ و البته نبايد فراموش کرد که حجم تکاليف و پيک هاي نوروزي که براي دانش آموزان درنظر گرفته مي شود، نبايد سنگين و سخت و آزار دهنده باشد.

محسن بازدید : 589 1391/12/19 زمان : نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
موضوعات

  • کارشناسی
  • کاردانی
  • کاردانی به کارشناسی
  • کارشناسی ارشد
  • دکتری
  • دانلود ای بوک
  • فروشگاه محصولات آموزشی
  • آزمون های آزمایشی
  • دانلود کتاب های مدرسه (کتاب درسی)
  • مجله الکترونیکی
  • برنامه های صدا و سیما
  • المپیاد ها
  • سوالات امتحان نهایی
  • نرم افزار
  • دوستان
    کدهای اختصاصی